Noteboard

Thursday, January 18, 2007

The standart of living




Днес реших да направя проста ( груба сметка ) колко струва на един човек в България живота за месец при относително добро ( тоест Среден стандарт на живот ) ниво.
Цените и продуктите които съм подбрал естествено са субективен момент, защото това са продукти и търговски марки по мой личен избор. За това е нужно да пренебрегнем този субективен момент и вземем предвид само цените ( те са сравнително сходни на продуктите от среден клас ).

Първо съм сортирал грубо разчета по категории :
* всички ценит са разчетени за месечно потребление.

1. Храни и напитки - около 700 лева ( без алкохол *) Ако добавим и него следва да стане 800 лв.
2. Хигиенно-санитарни консумативи включващи всички необходими препарати за почистване ( перилни и почистващи ) както и личните хигиенно-санитарни консумативи ( паста за зъби, пяна за бръснене , шамопани, душ-гелове, део-спрейове и т.н.)
- около 100 - 150 лева в зависимост от интензивността на потребление и правилната употреба.

3. Месечни сметки за изразходвана ел. енергия, вода, кабелна телевизия, интернет и телекомуникационни услуги ( мобилни и стационарни ) - около 300 лв. - този разход естествено пак е твърде субективен. Познавам хора, които биха го завишили до 500 лева ( спрямо преразход на телефон ) например.

4. Ежедневени разходи . Тук съм разделил разходите на ежедневни ( тоест онези пари, които харчим за гориво и поддръжка на личния автомобил, кафетерии, фаст фууд и други елементарни дневни нужди ) и разходи по планирани излизания, като съм сметнал 1 излизане на седмица. със средно разходване на около 30-50 лева за излизане..
Като съберем се получава - около 300-400 лева .

5. Месечни Разходи за дрехи и бельо - тук зависи но аз съм сложил около 120 лв на месец.

6. Графа "други" . Тук съм включил всички непланирани месечни разходи ( лекарсртва, купуване на подаръци за празници - именни дни, рожденни дни и тн. ) - около 100 лв

===============================================
Уточнения.
*Предвиденият разход за храна от 700 лева би могъл да задоволи и 2-ма души при по-скромно потребление на продуктите, но аз все пак съм сметнал презадоволителното количество на потребление за месец.
* под алкохол се има предвид месечното количество равняващо се на 3-4 литра концентриран алкохоло ( бут. уиски, бут. водка , бут . ром , бут мартини. ) Които биха задоволили месечното потребление на повече от един човек ( в случай на събирания у дома.)

Сметнато грубо : месечният разход при среден стандарт на живот в българия на човек излиза : цифра между
1600-1800 лв.


Изводите си ги прави всеки за себе си.

6 Comments:

  • At 10:45 AM , Blogger PeterStJ said...

    Пак си надминал себе си. Не ми е ясно следното; ако ти наистина харчиш по 1800 лева на месец наистина ли вярваш че всички останали го правят. Ама честно ми кажи? нима искаш да ми кажеш че мама татко и ти общо харчите 5400 лева всеки месец? ....
    без друг коментар, само те питам ти дали си вярваш, че средния гражданин живее така? Ако да - време е да те разходя из кварталите, живота на центъра ти се отразява зле, много зле...

     
  • At 1:58 PM , Anonymous Anonymous said...

    Мисля, че това е статията, която определено не мога да се сдържа да не коментирам, имайки предвид професионалната ми ориентация и т.нар. ми "материално" отношение към живота (не цитирам хората, присъдили ми тази квалификация).
    Простата аритметика на автора е довела до една интересна четирицифрена сума, която не бих могла нито да защитя, нито да оспоря, тъй като нямам достатъчно данни за това как точно са получени стойностите на основните пера в личния бюджет на един БГ гражданин, а и не на последно място изключително силната доза субективизъм, с която всеки би подходил при изготвянето на подобен разчет. Смятам, че при изготвянето на един проекто-бюджет, какъвто ни е представен в горното изложение, трябва да се изхожда не само от това, какво ни е необходимо, но и от това как точно ще си го осигурим. Задължително е също така да се направи оценка кои разходи за нас ще бъдат относително постоянни и върху кои ще можем да влияем в посока на тяхното намаляване и по какъв начин ще става това.
    Това, което е пропуснато при калкулирането на месечните разходи, е свързано с някои дългосрочни и средносрочни инвестиционни проекти, които, сведени до мащабите на обикновения гражданин, се отнасят до осигуряването на жилище и неговото привеждане в удобен за логаритмуване вид, т.е. обзавеждане. Тези разходи са със значителен размер и трябва да се има предвид, че не са и еднократни. Ако сме имали щастието да наследим напълно обзаведен мезонет (ще се примиря и с тристаен апартамент), естествено това отпада или поне ще бъде сведено до минимум, касаещо само текущата поддръжка на жилището и някой друг освежителен ремонт. Но по-често срещано явление в наши дни е да напуснем гарсониерката на мама и татко и да трябва да се настаним в нашата нова двустайна гарсониерка, придобита с изключително изгодния кредит на Вашата банка, който мигновено ни прибавя едно съвсем незначително перце към месечния бюджет около 700-1000 лв. (в тази сума съм включила и разходите за обзавеждането на нов апартамент, разпределени като месечни вноски под формата на друг кредит или спестовен влог, въпрос на личен избор - дали да се нанесем сега или след 15 години в новото си жилище).
    Считам също така, че на фона на всички останали разходи, навеждащи ни на извода, че човекът, който ще ги прави, ще води по-охолен живот от стандартния, сумата, отделена за дрехи е изключително малка (за сравнение за храна и напитки са отделени 800 лв, което е типично за един български бюджет сумата за храна да е основното перо).
    Предвид на коментара, направен преди мен, искам да отбележа, че изключително некоректно е умножен директно по 3 изчисления месечен разход (намопня ми за прословутата задачка по математика - едно яйце се вари 3 минути, за колко минути ще се сварят 3 яйца? Всички знаем отговора). Т.е. това, което имам предвид е следното: увеличаването на членовете на едно домакинство, води до абсолютно увеличение на общите разходи на домакинството, но до значително относително намаление на средния разход на човек на месец.
    Накрая, без да съм си правила моя план-сметка за това колко аз бих харчила на месец и за какво, искам да споделя с Вас, мили читатели, че без да плащам каквато и да било издръжка за жилището,в което живея, с осигурена вечеря, хигиенно-санитарни консумативи и значително спонсорство откъм извънредни разходи, свързани както с болести, така и с празници, аз харча точно 1290 лв на месец САМО и ЕДИНСТВЕНО за мен, и ... не ми стигат :)))
    Не знам дали на автора му се отразява зле живота на центъра, но на мен със сигурност ми се отразява доста скъпо живота в кварталите.
    Като цяло съм съгласна с идеите на автора, бих могла да обсъдя с него по-подробно всяка от позициите в неговия проекто-бюджет и евентуално да го оптимизираме заедно.
    Изводът, който съм направила аз обаче и то доста отдавна е, че човек сам трудно ще си осигури този стандарт (не е невъзможно, а трудно), затова е добре да го правим заедно. Най-малкото ще стане по-бързо:))))

     
  • At 2:02 PM , Blogger when in doubt... fuck said...

    Petre 4eti predi da pishesh be 4ovek.... 4eti 4eti... posle pishi ;-)
    obiknoveno pravish obratnoto ;-))))))))))))))))))

     
  • At 12:24 AM , Blogger PeterStJ said...

    Ами чета, чета, и пак излиаз, че средния гражданин харчи повеече от колкото реално печели. Защото аз малко хора познавам с доход от 1800 лева на месец и да издържат само себе си или евентуално още един човек.

    Ако следваме логиката излиаз че средна класа нямаме. В нормалните държави би трябвало средната класа да е най-голяма, да? Антония би могла да каже със сигурност. Значи ли че сме ненормална държава?

    Всъшност, ако крис имапе реален поглед върху живота, караше собствения си 116-17 годишен автомобил, ходеше на работа и живееше с един човек, предполагаемо също работещ, щеше да знае че това което е най-често срещано явление е ОБЩ доход от около 1500 лева (за двойката) при което около 150-200 лева на месец отиват за поддръжка на автомобила, винетки, гориво, спешни ремонти и ако си маниак - екстри по колата, като озвучителна състема, украси, гъзарии и тн.
    Също така щеше да знае че младите двойки на средната класа обикновено н ядат филета и луканки сутрин обед и вечер, а карат на "Хъшове" и сандвичи от по 2 лева. Така че храна 800 лева на месец е леко пресилено според мен. Дори и за двама.
    Авторът е пропуснал един разход който самият той има и който е сравнително константен (освен инфлационната промяна на цената) - цигарите. Да прдположим че пакет цигари струва 2.70 (ориентиавачно, защото не съм потребител и не знам цените) и се пуши една кутия на ден - често срещано явление, тогава 30*2.70 си прави една хубава сума.
    Сметките също варират много, най-вече тези за електричество и отопление; например от големината на жилището и от излоацията (през зимния сезон)
    В крайна сметка аз съм на мнение, че сумата е завишена.

    Очевидно Крис смята че не съм разбрал, че пердположенията му всъщност описват колко би трябвало да харчи средния гражданин. Ако е така - далеч сме;)
    Всъшност при доход от 1800 лева средния гражданин би се смятал за голям късметлия и може би заможен:)

    При мен: домакинство - средно и грубо 1250 лева на месец. Предвид някои ограниччения (например неплатени сметки от години и извънсъдебно споразумение за плащане което ако се наруши става лошо) сумата намалява на 1000. От тези аз лично харча само за себе си едва около 200-250 лева, Останалото е "Домакинство"
    Кофти а...

    И за дрехите е права Антония, Някак си не ми се вярва за 100 лева на месец да може да се облича човек, това може и да работи за 2 3 месеца, но накрая ще остане човек гол и бос:)

    Даси останем предлагам с добрите пожелания: да взимаме по 1800 евро заплата...поне:)

     
  • At 4:40 AM , Blogger when in doubt... fuck said...

    Отново подчертавам субективността на тази калкулация, което ще рече, че получената цифра важи изцяло и само за моите лични субективни потребности. Както казах преди.... един може да харчи 1000 друг да има нужда от поне 2000 а трети от 500 лв. на месец.
    Аз лично имам нужда от около 1000 долара на месец за да живея добре.

     
  • At 1:00 AM , Anonymous Anonymous said...

    ами ... какво да кажа освен че си горе-долу прав !

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home